بسم الله الرحمن الرحیم
اشکال
در سوره سجده آیه 5 میگوید : روز قیامت برابر با هزار سال شما انسانهاست و در سوره معارج آیه 4 میگوید : روز قیامت برابر با پنجاه هزار سال است . آیا این نقض در گفتار نیست ؟
جواب
قبل از بیان جواب به نکته ای از لغت عرب اشاره میکنیم
نکته : در لغت عرب گفته شده کلمه یوم دو معنا دارد . یکی به معنای یک روز که همان دوازده ساعت است و یکی به معنای روزهای زیاد به هر مقدار که باشد کما اینکه حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرمایند : الدهر یومان یوم لک و یوم علیک فاصطبر علیهما یعنی روزگار دو روز است ؛ روزی به نفع تو و روزی بر علیه تو پس صبر کن بر هر دوی آنها .... همچنانکه میبینید کلمه یوم در این حدیث به معنای دوازده ساعت نیست بلکه به معنای سالهای زیاد است . در قرآن هر جا از قیامت تعبیر به یوم کرده است مراد همان روز گار میباشد که به سالهای ما انسانها حدود پنجاه هزار سال میباشد .
جواب شبهه : مدت بر پائی قیامت پنجاه هزار سال است که در روایات آمده است در پنجاه موقف صورت میگیرد . بنا بر این آیه 5 سوره سجده در بیان هر موقف است که هزار سال طول میکشد و آیه 4 سوره معارج در بیان تمام مواقف پنجاه گانه است که پنجاه هزار سال طول میکشد .
ماخذ : سلسله دروس تفسیر دکتر محمد علی انصاری ذیل تفسیر سوره مبارکه مومنون
ملاحظه : یکی دیگر از شبهاتی که سایت افشا در زمینه شبهات قرانی مطرح کرده آنست که در سوره قمر آیه 19 گفته شده که : قوم عاد در یوم النحس ( یعنی در یک روز نحس ) به هلاکت رسیدند و در سوره فصلت آیه 16 گفته شده در ایام النحسات ( یعنی در چند روز نحس ) به هلاکت رسیدند . جواب این شبهه همانست که در مقدمه گفتیم . یعنی کلمه یوم در آیه 19 سوره قمر به معنای یکروز دوازده ساعته نیست بلکه بمعنای روزهای زیاد است که در سوره فصلت از آن تعبیر به ایام النحسات شده است .