سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

جواب به شبهات قرآنی

آنکه را دانش نیست، هدایت نیست . [امام علی علیه السلام]

 RSS 

کل بازدید ها :

68954

بازدیدهای امروز :

4

بازدیدهای دیروز :

5


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من


لوگوی من

جواب به شبهات قرآنی


 اوقات شرعی


لوگوی دوستان



اشتراک

 


نوشته های قبلی

پاییز 1384


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

بچه های مدرسه تاریخ شنبه 84/8/21 ساعت 6:8 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

اشکال

در سوره نحل آیه 98 آمده است : فاذا قراتَ القرآن فاستعذ بالله یعنی ای پیغمبر زمانیکه خواستی قرآن قرائت کنی پس پناه ببر به خدا ( یعنی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگو ) . از این آیه استفاده میشود که پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده چرا که آیه صراحتا میگوید که پیغمبر از شرّ شیطان در امان نیست و باید به خدا پناه ببرد .{ و این را همه میدانند که شیطان در پیغمبران که معصوم هستند راهی ندارد } بنا بر این پیغمبر مسلمانان معصوم نبوده است .

جوابها

جواب اول : ما در سوره مبارکه ناس میخوانیم که شیاطین بر دو دسته اند . دسته اول : شیاطین جنی دسته دوم : شیاطین انسی ( من الجنه و الناس ) .

وقتی پیغمبر اکرم میخواستند آیه و یا سوره ای را که بر ایشان نازل شده بود را برای مردم بخوانند شیاطین انسی بمانند ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان مانع آن میشدند که پیغمبر آیات را قرائت کنند تا جائییکه وقتی سوره مبارکه الرّحمن نازل شد پیغمبر اکرم ، ابن مسعود را مامور کردند تا این سوره را در کنار خانه خدا برای مردم بخواند . وقتی ابن مسعود یک یا دو آیه از سوره را خواند، ابوجهل چنان سیلی ای بر صورت ابن مسعود زد که خون از گوش های او جاری شد .

خداوند متعال در ایه 98 سوره مبارکه نحل به پیغمبر دستور میدهد که وقتی خواستی قرآن را برای مردم قرائت کنی اول از شرّ شیاطین انسی بمانند ابوجهل به خدا پناه ببر آنگاه آیات را تلاوت کن . بنا بر این ، این آیه به هیچ وجه دلالت بر عدم عصمت پیغمبر ندارد .

جواب دوم : عده ای از مفسرین فرمودند : استعاذه پیغمبر جنبه دعا دارد .

توضییح اینکه : پیغمبران ذاتا معصوم نیستند بلکه عصمت آنها به عنایت الهی است . خداوند در این ایه شریفه دستور میدهد تا برای ادامه آن عنایت از خداوند کمک بخواهد . یعنی وقتی پیغمبر قبل از قرائت اعوذ بالله میگوید معنایش آنستکه خدایا ؛ تا به حال با عنایت تو از شرّ شیطان محفوظ ماندم ، از تو میخواهم که در آینده نیز مرا از شرّ او حفظ کنی . { موید این مطلب ، فعل اعوذ است که از افعال مضارع بوده و زمان آینده را میرساند }  . بنا بر این ، آیه در صدد بیان عدم عصمت پیغمبر نیست .

ماخذ : سلسله دروس مبانی تفسیر دکتر محمد علی انصاری



لیست کل یادداشت های این وبلاگ


 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com